SEO / Search Engine Optimization

SEO betekenis

SEO staat voor Search Engine Optimization, dus zoekmachine optimalisatie. Sinds Google de grootste zoekmachine is staat SEO voor veel mensen voor 'hoog in Google komen'.

De afgelopen jaren zijn er wel wat alternatieve zoekmachines aan de weg aan het timmeren. Waarschijnlijk ken je Duck Duck Go en Ecosia wel, deze zoekmachines maken gebruik van de Bing index dus gelden daar de 'Bing SEO richtlijnen' voor. En in alles van Bing zie je dat ze functionaliteiten en logica van Google overnemen, dus zelfs als zulke zoekmachines groeien is Google nog steeds leidend in Search Engine Optimization.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwere zoekmachines, waarbij privacy voorop staat, zoals Brave Search en Presearch. Deze zoekmachines zijn nog in ontwikkeling, maar beide geven ze aan met een 'open source ranking mechanism' te (gaan) werken. Of daar andere SEO richtlijnen voor zullen gaan gelden dat zal de tijd uit moeten wijzen.

In de VS zie je wel dat de zoekmachine van Amazon al sinds een tijd meer gebruikers heeft dan Google in de VS heeft, vandaar dat je daar een 'Amazon SEO' vakgebied ziet ontstaan. Aangezien in ons land Google nog veel groter is dan Amazon laat ik Amazon op deze pagina (voorlopig) achterwege.

SEO = Gebruiksvriendelijkheid

De grootste misvatting in de marketing wereld is dat SEO en Gebruiksvriendelijkheid tegenover elkaar staan. De achtergrond van de huidige en toekomstige SEO richtlijnen van Google zijn gebaseerd op gebruiksvriendelijkheid, dus als je Gebruiksvriendelijkheid nastreeft dan ben je in veel gevallen ook bezig met SEO. Een voorbeeld: 

Vb. Hoofdonderwerp

SEO

  1. Een bekende SEO richtlijn is dat een pagina één hoofdonderwerp heeft. Dit hoofdonderwerp zou sowieso in de H1 moeten staan.
  2. Een andere richtlijn is dat het hoofdonderwerp zoveel mogelijk naar links zou moeten staan in de H1.
  3. Nog een SEO richtlijn is dat de H1 in de <title> terug zou moeten komen.

Gebruiksvriendelijkheid

  1. Een gebruiker wil bij het openen van een pagina direct weten of de pagina aansluit bij het onderwerp waar hij/zij naar zoekt, dus is het prettig als het hoofdonderwerp in de H1 staat.
  2. Een westerse gebruiker leest van links naar rechts en scant in plaats van dat deze alle woorden leest, dus is het prettig gebruiksvriendelijk als het hoofdonderwerp het eerste woord is dat in de H1 staat.
  3. Bij het scannen van zoekresultaten in Google scant een gebruiker vooral de koppen. Om in te schatten welke pagina de juiste informatie bevat is het prettig dat de kop in Google aansluit bij de H1 van de pagina.

 

Hoe kan ik SEO slim inzetten?

  1. Zorg dat je website technisch in orde is, zodat je daarin geen 'minpunten' krijgt.
  2. Veiligheid van je website speelt sinds 2014 ook een rol in de ranking, dus zorg onder andere dat SSL en Security headers goed zijn ingesteld.
  3. Hou je website 'gezond' door bijvoorbeeld gebroken links en links naar redirects te voorkomen.
  4. Onderwerpen kun je vaak op veel manieren omschrijven, doe zoekwoordanalyses om te zien op varianten het meest wordt gezocht en baseer daar je SEO strategie op.
    • Je kunt kiezen voor onderwerpen te gaan waar minder concurrentie op is, maar waarschijnlijk ook minder verkeer. Dat is een geschikte strategie als je website nog geen uitblinkende ranking heeft. 
    • Je kunt ook kiezen voor onderwerpen waar veel verkeer en flinke concurrentie op is, maar weet dat als je niet in de top 3 komt dat deze zoektermen uiteindelijk misschien weinig verkeer op gaan leveren.
  5. Check of de website is geschreven rond de onderwerpen die ertoe doen.
    • Een website van een schoonmaker kan de beste ranking van de wereld hebben, maar deze zal nooit bovenaan komen bij een gebruiker die een website zoekt om een huis te verkopen. Bepaal voor jezelf dus een kader qua onderwerpen, producten en dergelijke. Zorg dat je website is geschreven rond onderwerpen die in die categorie ertoe doen, zodat je website ook echt relevant is. Dit klinkt voor de hand liggend, maar er zijn genoeg websites waar belangrijke onderwerpen maar op één of twee pagina's terug komen, waardoor Google je website voor die onderwerpen wellicht niet heel relevant vinden.

Hoe werkt SEO slim inzetten?

  1. Met een tool als Screaming Frog kun je je website crawlen om te zien of de website 'gezond' is en bijvoorbeeld zien of er gebroken linkjes op de website staan of er wordt verwezen naar redirects. Ook kun je de XML sitemap crawlen om te zien of daar geen pagina's in staan met noindex.
  2. Via Google Search Console en Bing Webmastertools kun je gratis in de gaten laten houden of er problemen zijn op je website en verbetersuggesties krijgen.
  3. Zoekwoordanalyses doen veel marketeers nog met Google Keyword Planner (onderdeel van Google Ads), maar ook tools als Ubersuggest zijn populair.
  4. De snelheid van je website is ook een belangrijk punt, die kun je checken met de Page Speed Insights tool van Google.
Vond je deze pagina nuttig?