DEM / Direct E-mail Marketing

Direct E-mail Marketing betekenis

Vrijwel iedere (online) marketeer doet aan E-mail Marketing. E-mail is een heel mooi en conversiegericht medium om marketingacties te voeren, zowel via nieuwsbrieven om klanten te behouden als om producten of diensten te verkopen.

Als organisatie mag je alleen mensen mailen vanuit een 'gerechtvaardigd belang' of als ze een 'opt-in' hebben afgegeven. In de praktijk wordt Direct E-mail Marketing hierdoor vaak alleen ingezet op huidige klanten of op oud-klanten. Maar door op een slimme manier opt-ins te verzamelen, kun je ook een mooi mailingbestand opbouwen met toekomstige klanten die je ook mag e-mailen mits de e-mail past bij waar ze toestemming voor hebben gegeven.

Hoe werkt E-mail Marketing?

  1. Het hebben van een e-mailingsysteem is tegenwoordig wel echt nodig om een mooie e-mailing te kunnen sturen naar een grote groep ontvangers. Er zijn heel wat systemen op de markt, zowel betaald als onbetaald. 
  2. Ben je zelf heel handig met html en css dan kun je zelf een e-mailing template maken. Geldt dit niet voor jou, dan zijn er op internet heel wat gratis templates te vinden voor e-mailing systemen specifiek en universeel.
  3. Om een selectie te kunnen maken heb je een export nodig vanuit je klantensysteem, website of een ander systeem dat je gebruikt. Afhankelijk van je klantsysteem en je e-mailingsysteem kan dit wellicht ook gekoppeld worden aan elkaar, maar het importeren van een selectie in bijvoorbeeld CSV formaat is ook prima te doen.
  4. In de meeste e-mailsystemen is het tegenwoordig mogelijk om 'workflows' te maken om bijvoorbeeld automatisch iedere maandag een e-mail te versturen of om iedere nieuwe opt-in automatisch een welkomst mail te sturen.

Hoe kan ik Direct E-mail Marketing slim inzetten?

  1. Verdiep je in de regelgeving, want die kan nogal interpretabel zijn. Ik heb heel wat 'AVG experts' dingen horen verkondigen als 'waarheid' die niet zo zwart-wit waren en soms letterlijk niet klopten met de AVG. Belangrijk dat je zelf snapt waar de interpretatieruimte zit en hier een eigen standpunt over inneemt. Dat is echt niet zo ingewikkeld als je de hoofdlijnen begrijpt. ;) (Ik zal daar later nog wel een artikel aan wijden, maar mocht je specifieke vragen hebben, laat dan via de 'Was deze informatie nuttig' je vraag en gegevens achter.)
  2. Bepaal je belangrijkste KPI's en doelen en voorkom afleiding.
    1. 'Opens' is tegenwoordig bijvoorbeeld totaal niet betrouwbaar meer, dus die kun je negeren.
    2. Als je doel is om producten te verkopen, richt je doelen en kpi's van Direct E-mail Marketing dan zoveel mogelijk om dit einddoel en eventuele stappen ervoor in de funnel.
    3. Weeg af hoe erg je een afmelding vindt en of je bijvoorbeeld liever een e-mailing hebt met veel verkoop en wat meer afmeldingen of een e-mailing met minder afmeldingen maar ook minder verkoop.
  3. Doe niet teveel aannames in wat je denkt dat werkt, maar test het uit en laat de resultaten spreken. Dat kan via A/B testen, maar ook via multi-variatie-testen. Daar is een heel vakgebied rond ontstaan: 'Conversion Rate Optimization (CRO)'
Vond je deze pagina nuttig?