Wat is (Universal Analytics?
Sinds Google eind 2005 de eerste versie van Google Analytics heeft uitgebracht, is er eens in de zoveel jaar een opvolger gekomen. In eerste instantie wordt de 'opvolger' naast de 'huidige versie' geïntroduceerd en als genoeg website zijn overgestapt naar de nieuwe versie, dan geeft Google een deadline waarop de nieuwe versie de nieuwe standaard wordt.
Op dit moment gebruiken veel websites nog Google Analytics 3, deze versie werd in 2014 in gebruik genomen onder de naam Universal Analytics. Een belangrijk verschil met Google Analytics 2 (Classic Analytics) was dat gebruikersinformatie sinds Google Analytics 3 niet meer in cookies werden opgeslagen.
Een belangrijk verschil tussen (Universal Analytics en Google Analytics 4 is de datastructuur. De basis van (Universal Analytics is dat alles vanuit 'sessies en gebruikers' wordt bekeken. Vanuit Google Analytics 4 zijn dit 'gebeurtenissen/events'.
Hoe werkt Google Analytics 3?
Een tool als Google Analytics is zo groot, dat er geen korte instructie over te maken is. Mijn tip is om eerst een paar video-cursussen te bekijken om een beeld te hebben.
Heb je wat kennis opgedaan, dan kun je gratis online cursussen van Google Analytics Academy volgen. Als je de cursussen behaalt dan krijg je een certificaat; leuk voor je Linkedin profiel. ;)
Wanneer moet ik overstappen naar Google Analytics 4?
Als je Google Analytics opnieuw aanmaakt, pushed Google je al om geen Google Analytics 3 meer aan te maken maar Google Analytics 4.
Hoewel je nu nog niet hoeft over te stappen op Google Analytics 4 is het slim om alvast te gaan starten met Google Analytics 4. Je kunt je 'naast' (Universal Analytics code de Google Analytics 4 code op je website plaatsen om vanuit Google Analytics 4 ook data te verzamelen.
Aan de ene kant kun je op die manier gewend raken met Google Analytics 4. Op de andere manier begin je alvast met het opbouwen van data, want je begint opnieuw met het opbouwen van data. Dus als je bijvoorbeeld graag je statistieken met vorig jaar vergelijkt, dan moet je eerst een jaar Google Analytics 4 hebben geïnstalleerd om met het jaar ervoor te kunnen vergelijken.
Goed om te weten is dat Google Analytics 4 nog niet compleet is qua functionaliteiten, die zullen stap voor stap worden toegevoegd.
Hoe kan ik (Universal Analytics nu nog slim inzetten?
Begin dus alvast met Google Analytics 4, maar wees je bewust van wat een schat aan data je kunt vinden in (Universal Analytics. Hieronder wat tips voor Google Analytics 3:
1) Zorg dat de kwaliteit van je data goed is. Een belangrijk voorbeeld is het uitsluiten van 'intern verkeer', dus je eigen websitebezoeken.
2) Volgens de richtlijnen van Autoriteit Persoonsgegevens mag je Google Analytics al zonder cookie akkoord gebruiken, maar check die richtlijnen of je instellingen goed staan.
3) Richt je eerst op wat er mis gaat met bezoekers op je website, bijvoorbeeld pagina's met een foutmelding of linkjes die niet werken.
4) Zorg dat je alle doelen op je website meet, zodat je weet wat er gebeurt en precies ziet hoe het met de funnels en conversies gaan.
Meer informatie
Op Google.com kun je meer informatie vinden over de tool en de kosten.