Wat kost het laten maken van een website?

Publicatiedatum
03-11-21

Begin 2000 werd ik door een vriend geïnspireerd om mijn eerste website te maken. Wat als een hobby begon werd mijn werk. En toen ik 10 jaar geleden Marketing Manager werd, werd het maken van websites weer een hobby. Uiteraard laat ik vanuit mijn functie nog regelmatig websites maken en verbeteren, maar zelf aan websites knutselen blijft te leuk om dit niet meer te doen. ;)

Vanuit mijn omgeving heb ik tientallen keren de vraag gehad om eens mee te kijken bij het laten maken van een website. De eerste vraag die ik van ze kreeg was dan 'Wat kost het laten maken van een website eigenlijk'? 

Nou, wat kost het laten maken van een website?

Tja, wat kost het kopen van een auto. De ene koopt een hele luxe nieuwe auto en de andere koopt een auto van 500 euro om een jaartje mee door te kunnen, zo is het eigenlijk ook met websites. De kosten beginnen dus bij welke wensen je hebt. Bij een auto zijn die misschien wat makkelijker te maken, dan wanneer je voor het eerst een website laat bouwen. Vandaar een paar zaken die goed zijn om te overwegen.

1) Welk CMS (Content Management System) wordt er gebruikt?

Tegenwoordig worden vrijwel alle websites gemaakt met een kant-en-klaar systeem erachter, waarmee je zelf teksten kunt toevoegen en aanpassen. Zo'n systeem heet een CMS (Content Management System). Belangrijk om bij het opvragen van een offerte te achterhalen welk CMS de websitebouwer wil gaan gebruiken.

a) Open Source CMS vs Betaald CMS

Een belangrijke overweging in de keuze voor een CMS is of het een 'Open Source CMS' is of een 'Betaald CMS'.

  1. Bij een Open Source CMS is het CMS vaak gratis.
  2. Bij een 'Betaald CMS' zit er vaak een licentiemodel achter, waardoor je jaarlijks terugkerende licentiekosten voor het CMS moet betalen. Voor je beeldvorming kan dit oplopen tot jaarlijks duizenden euro's aan licentiekosten, dus dat is echt zonde als de toegevoegde waarde er niet voor je is.

b) Flexibliteit van het CMS

Zowel vanuit de rol als klant als vanuit de rol als websitebouwer heb ik heel wat CMS'en gebruikt. Met het ene CMS kun je vanuit het CMS vrijwel alles inrichten en aanpassen zoals je wilt. Bij het andere CMS heb je voor iedere aanpassing op een pagina die anders is dan tekst al een ontwikkelaar nodig. Een flexibel CMS kan voor de uitbreiding van de website dus heel wat kosten besparen, ook als je de aanpassingen door de websitebouwer laat doen, want daar kan een 'junior front-ender' of 'content marketeer' dan de aanpassingen doen in plaats van een 'senior php ontwikkelaar'.

c) Nieuwe trend: 'Headless CMS'

Steeds vaker hoor je bedrijven over dat je echt een 'Headless CMS' moet hebben. Met een traditioneel CMS maak je vanuit het CMS ook de weergave van een pagina, maar met een Headless CMS wordt er vanuit het CMS niks opgebouwd maar wordt er alleen informatie doorgegeven aan de voorkant. Een website met 'Headless CMS' kan veel sneller zijn en voor een ontwikkelaar flexibeler. Ook kun je de teksten dan makkelijker in meerdere omgevingen inladen, zoals zowel in je website als in een app en in een klantenportal. Maar, hou bij 'Headless' rekening met (veel) meer kosten. Heb je maar één omgeving en wil je de kosten laag houden, dan is een 'Headless CMS' misschien toch niet zo'n goed idee. ;)

2) Webdesign / Vormgeving

Het internet staat letterlijk vol met kant-en-klare webdesigns voor Open Source CMS'en. Zo'n design kun je downloaden als een template, waarmee je nog je eigen logo kunt instellen en wat kleuren kunt kiezen. Je bent dus wat beperkt in aanpassingsmogelijkheden met zo'n klant-en-klaar template kan wel gratis zijn of maximaal een paar honderd euro kosten. Laat je een eigen webdesign ontwerpen door een designer en vervolgens door een ontwikkelaar 'opsnijden' dan ben je een stuk duurder uit. Reken dan op minimaal 2000 euro aan extra kosten.

3) Hosting

Een website staat simpel gezegd ergens op een computer (server) waar je website-domein aan gekoppeld is als een adres. In een offerte van een websitebouwer zie je vaak 'hostingkosten' staan, check daarbij of ze eigen servers hebben of samenwerken met een partij. Het kan namelijk best dat je veel goedkoper uit bent als je met de webbouwer afspreekt dat je zelf de hostingprovider regelt en hen toegang geeft tot de server. Een bijkomend voordeel van het zelf regelen van hosting is dat als het bedrijf failliet gaat dat je dan geen risico loopt dat je website uit de lucht gaat.

4) En nog meer?

Tja, er zijn hele boeken over te schrijven. Hierboven heb ik de belangrijkste punten beschreven waar ik aan moet denken. Mis je wat of heb je een vraag? Geef dit dan hieronder als feedback door.

Vond je deze pagina nuttig?