Heeft een SSL-certificaat invloed op je SEO ranking?

Publicatiedatum
06-11-21

Hogere ranking voor https:// websites sinds 2014

In augustus 2014 maakte Google bekend dat de veiligheid van websites een top prioriteit voor ze was. In de aankondiging gaven ze aan dat in het ranking-algoritme website met https:// een voordeel zouden krijgen.

Afdwingen van beveiligde verbinding

Een website die bereikbaar is via https:// was in die tijd regelmatig ook nog bereikbaar via http://. Los van dat je hiermee het SEO-risico loopt op 'duplicate content' is dit voor de veiligheid niet optimaal. Vandaar dat in bovenstaande aankondiging ook al TLS werd genoemd door Google. Bij TLS dwing je af dat je website via een beveiligde verbinding wordt geopend. Dit afdwingen is inmiddels duidelijk een standaard waar iedere website aan zou moeten voldoen. Doe je dit niet, dan kun je hier nadelig invloed van ondervinden in je ranking.

Verschillende soorten SSL-certificaten

Er zijn verschillende soorten SSL-certificaten die je als verschillende niveaus zou kunnen duiden.

Niveau 1 = Controle domeingegevens

Een ssl-certificaat met domeinvalidatie is het goedkoopste. Bij dit certificaat wordt alleen een controle gedaan of de 'whois-gegevens' passen bij de aanvrager. Er worden geen andere gegevens gecheckt zoals die van de organisatie. Het nut van dit type ssl-certificaat is dus vooral het bieden van een beveiligde verbinding is.

Niveau 2 = Controle organisatiegegevens

Bij een ssl-certificaat met organisatievalidatie worden ook de bedrijfsgegevens in de controle meegenomen. Je kunt als websitebezoeker bij het certificaat ook deze gegevens inzien. Dit type certificaat geeft dus wat meer zekerheid over of de website daadwerkelijk is van de organisatie waarvan je denkt dat deze zou moeten zijn.

Niveau 3 = Controle gegevens van domein, organisatie en aanvrager

Bij dit type ssl-certificaat wordt een nog veel uitgebreidere controle gedaan, waardoor je als bezoeker zeker weet dat het om een legitieme website gaat. Bij sommige internet-browsers krijg je bij dit type certificaat ook de naam van de organisatie in de adresbalk te zien. Dat kan voor het vertrouwen een voordeel zijn, maar dat is wel afhankelijk van welke naam er staat. Zo zie je soms op websites de naam van een 'holding' staan en bij een eenmanszaak kan er bijvoorbeeld de naam van de eigenaar worden getoond, in die gevallen moet je net bekend zijn met die afwijkende naam.

Speelt het type SSL-certificaat een rol in SEO ranking?

Er zijn geen concrete berichten dat Google voor SEO ranking een verschil maakt in type SSL-certificaat. Het verschilt per branche ook nogal welk type SSL-certificaat gebruikelijk is. En, vrij veel websitebezoekers zijn zich nog niet bewust van de verschillende SSL-certificaten.

Voorheen zag een websitebezoeker in de adresbalk welk type SSL certificaat een website had, maar in de nieuwe versie van Chrome is dit bijvoorbeeld al niet het geval.

Image
SSL certificaat symbolen secure Chrome

Welk SSL-certificaat kan ik het beste nemen voor SEO?

Aangezien Google in 2014 al aangaf dat de beveiliging van websites voor Google een top prioriteit is, is het aannemelijk dat ze een hoger niveau van beveiligingscontrole zullen gaan belonen met een betere ranking. Mijn advies is om aan de ene kant te kijken wat je concurrenten doen, zodat je in ieder geval hetzelfde niveau van SSL-certificaat hebt, maar maak vervolgens een kosten/baten afweging. 

Voor een organisatie zou het logisch zijn om in ieder geval een SSL-certificaat te hebben waarbij de organisatiegegevens gecontroleerd zijn. Dus vanuit de Google visie op SEO (zijnde gebruiksvriendelijkheid) zou je als organisatie minimaal een SSL-certificaat met controle organisatiegegevens nodig hebben (niveau 2 hierboven).

Vond je deze pagina nuttig?