Search Engine Advertising betekenis
Kortweg is SEA niks anders dan het adverteren in zoekmachines als Google, Bing, Duck Duck Go, Ecosia en Brave Search.
Hoe werkt SEA?
Voor deze vorm van adverteren betaal je per klik (PPC = Pay Per Click), dus zolang gebruikers niet doorklikken op je advertentie heb je wat gratis bereik.
Ooit kon je als je maar genoeg betaalde bovenaan in Google komen via Google Ads, maar tegenwoordig speelt ook voor adverteren in zoekmachines de relevantie van een advertentie een veel grotere rol. Dit met de term 'kwaliteitsscore' waarbij bijvoorbeeld naar de aansluiting van de advertentietekst op de zoekopdracht wordt gekeken. Ook wordt er gekeken naar de relevantie en gebruiksvriendelijkheid van de achterliggende pagina van de advertentie.
Hoe kan ik Search Engine Advertising slim inzetten?
- Zorg dat je SEO op orde is, dan weet je dat je met een goede kwaliteitsscore kunt adverteren.
- Doe goede zoekwoordanalyses.
- Richt je campagnes in op verschillende stappen in de 'marketingfunnel' en zorg dat campagnes in dezelfde funnel geen overlap hebben.
- Meet je resultaten door te zorgen dat alle doelen en kpi's goed in beeld zijn.