CRO / Conversion Rate Optimization

Conversion Rate Optimization betekenis

Een website hebben met veel bezoekers is leuk, maar hoeveel van deze bezoekers behalen de doelen die je hebt op de website? Een vakgebied wat is ontstaan rond het meer laten converteren van bezoekers is Conversion Rate Optimization, afgekort CRO. 

Dit kan slaan op meer conversies halen uit je website, maar ook uit e-mailings of andere campagnes.

Hoe werkt CRO?

Er zijn veel manieren om met Conversion Rate Optimization bezig te zijn. Een paar voorbeelden:

1) A/B testen

Door de 'beste versie' tot nu toe (baseline) als basis te pakken en daar één of meerdere betere versies van proberen te maken, kun je testen of die nieuwe versies daadwerkelijk een verbetering zijn.

  • Maak je bijvoorbeeld alleen een B-variant, dan kun je 50% van de bezoekers versie A laten zien en 50% van de bezoekers versie B. 
  • Een andere optie is bijvoorbeeld voor een e-mailing om eerst 10% van de ontvangers versie A te sturen en 10% van de ontvangers versie B. Als er een duidelijke winnaar uit komt, dan kun je naar de overige 80% de beste versie sturen.

Een voorbeeld van een gratis tool om op een website A/B testen uit te voeren is Google Optimize.

2) Afhaak voorkomen

Met een tool als Google Analytics kun je op uiteenlopende manieren afhaakanalyses doen. Simpel voorbeeld is dat bezoekers die een foutpagina zien waarschijnlijk af zullen haken, dus het verhelpen van foutpagina's kan ook al voor meer conversies zorgen.

Een tool als Content King kan automatisch voor je in de gaten houden of er fouten op de website ontstaan en stuurt je een mailtje als er wat mis gaat.

Met Screaming Frog kun je je website 'crawlen' op fouten. Dit is niet alleen handig voor de live omgeving, maar ook voor een lokale omgeving als een staging- of acceptatieomgeving.

Hoe kan ik Conversion Rate Optimization slim inzetten?

In 1943 publiceerde Abraham Maslow een pyramide om de behoeftes van een mens in kaart te brengen. In 2011 heeft Aarron Walter in zijn boek 'Designing for Emotion, A Book Apart' een nieuwe draai gegeven aan deze pyramide, om als basis te dienen voor gebruikersbehoefte. Deze pyramide vind ik zelf een mooie basis om de prioritering van CRO wensen te bepalen.

Image
Pyramide Maslow vernieuwd door Aarron Walter
Uit het boek: Designing for Emotion, A Book Apart (Aarron Walter)

1) Functionaliteit

Onderaan de pyramide zie je dat 'functionaliteit' het fundament is; je kan wel hele mooie animaties maken bijvoorbeeld, maar als bijvoorbeeld het menu van de website niet werkt dan haken mensen af. Begin dus bij de functionaliteit.

2) Betrouwbaarheid

Bovenop de functionaliteit zie je 'betrouwbaarheid' als laag. Als de website tijdens zoeken bijvoorbeeld even offline is of een pagina lijkt uit elkaar te vallen, dan kan deze 'onbetrouwbaarheid' al zorgen dat de gebruiker afhaakt.

3) Bruikbaar

Zoek je informatie over een product op een website, dan is het belangrijk dat je deze informatie kunt vinden. Als er informatie ontbreekt, dan kan dit voor afhaak zorgen.

4) Glimlach factor

Als een website functioneel, betrouwbaar en bruikbaar is, dan zijn er hele toffe dingen om de beleving te verbeteren door een glimlach op het gezicht van een gebruiker te toveren. Van een mooie animatie, een originele invalshoek of gewoon iets anders.

Meer informatie

Conversion Rate Optimization is een onderwerp waar je letterlijk boeken over kunt schrijven. Laat het weten als je basisinformatie mist op deze pagina of graag een onderwerp binnen CRO wat gedetailleerde toegelicht zou willen zien in een artikel. ;)

Vond je deze pagina nuttig?