Display Advertising betekenis
Simpelweg is Display Advertising het adverteren met 'display banners'. Deze term wordt vooral voor 'digitale banners' gebruikt, want voor 'beeld banners' die je bijvoorbeeld langs de snelweg tegenkomt wordt vaak de term 'out of home advertising' gebruikt.
Een voorbeeld zijn de banners met foto's of afbeeldingen die je op nieuwswebsites tegenkomt.
Hoe werkt Display Advertising?
- Vroeger maakte adverteerders directe afspraken met websites en leverde dan een display banner aan. Al jaren wordt advertentieruimte voor display banners via tools geregeld. Dit geldt ook voor 'directe afspraken' die nog worden gemaakt.
- De meeste adverteerders maken gebruik van Google Ads om met display banners te adverteren. In zo'n tool kun je zelf een structuur aanmaken met 'campagnes' en onderliggende 'advertentiegroep', waarbij je aan kunt geven op wat voor soort websites of aan welk soort gebruikers je een display banner wilt tonen.
- Er zijn verschillende prijsmodellen voor Display Advertising. De meest gangbare zijn:
- Kosten per klik (CPC): daarbij betaal je dus voor het aantal klikken dat naar je website is gedaan. De afkorting komt van 'Cost per click'.
- Kosten per 1000 weergaven (CPM): daarbij betaal je per 1000 weergaven van je banner, ongeacht of er een klik is gedaan. De afkorting staat voor 'Cost per Mille'.
Hoe kan ik Display Advertising slim inzetten?
Het belangrijkste van adverteren is om op het juiste moment, de juiste boodschap aan de juiste persoon te laten zien. Waar je bijvoorbeeld bij SEA al een indruk hebt van 'de intentie van de gebruiker', is dat bij display advertising lastiger waardoor deze campagnes lastiger rendabel te krijgen zijn. Door met 'remarketing doelgroeplijsten' te werken kun je bijvoorbeeld wat meer inspelen op de intentie en hele hoge kosten voorkomen.
Welke display banner formaten zijn populair?
Volgens Google zijn onderstaande banners het best presterend.
- 300 x 250 pixels (Medium Rectangle Banner)
- 336 x 280 pixels (Large Rectangle Banner)
- 728 x 90 pixels (Leaderboard Banner)
- 300 x 600 pixels (Half Page Banner)
- 320 x 100 pixels (Large Mobile Banner)
Je kunt er ook voor kiezen om responsive ads te maken.