Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager?

Ooit was er een tijd... dat je alle trackingcodes op je website overal 'los' moest toevoegen, of hard in de code moest zetten. De komst van Google Tag Manager  heeft hier veranderingen in gebracht, door vanuit één 'container' op alle pagina's de gewenste codes wel/niet in te laden. Dit moet logica die vanuit Google Tag Manager kan worden ingesteld.

 

Hoe werkt Google Tag Manager?

  1. Ga naar tagmanager.google.com en log met je Google account in op Google Tag Manager
  2. Zorg dat je cookieverklaring, privacyverklaring en cookie akkoord klaargemaakt zijn voor het gebruik van Google Tag Manager
  3. Maak een 'Google Tag Manager container' aan voor je website.
  4. Voeg de benodigde tags toe in Google Tag Manager
  5. Voeg de 'regels' in wanneer een tag wel of niet ingeladen moet worden.
  6. Gebruik de 'voorbeeldmodus' om te zien of alles goed werkt en publiceer daarna de container.

Hoe kan ik Google Tag Manager slim inzetten?

  1. Als je één variabele in meerdere tags wilt inladen, maak daar dan een 'aangepaste variabele' voor aan die je dynamisch kunt inladen in alle tags. Een voorbeeld hiervan is de UA code van Google Analytics 3 (Universal Analytics).
  2. Probeer de logica van triggers zo simpel en clean mogelijk te houden, om fouten te voorkomen en de snelheid van inladen optimaal te houden.
  3. Test wijzigingen altijd via de 'voorbeeldmodus' voor je ze live zet.
  4. Check goed wanneer je codes wilt inladen, zo kun je bij een 'page load' kiezen tussen 'Page view', 'DOM ready' en 'Window loaded'. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een tag een variabele gebruikt die nog niet beschikbaar is bij 'Page view' maar wel bij 'DOM ready', in zo'n geval bepaalt die instelling of de variabele goed wordt gevuld in de tag of dat de tag leeg wordt verzonden.
  5. Om dubbele telling te voorkomen: stel bewust in of je een tag die bij een gebeurtenis wordt geladen oneindig veel mag 'gebeuren' op één pagina of dat de gebeurtenis bijvoorbeeld maar één keer per pagina mag worden geteld.
  6. Verdiep je in wat de 'datalayer/gegevenslaag' is en bekijk of deze interessant is voor jou om bepaalde logica vanuit je website 'door te geven' aan Google Tag Manager, zodat je in Google Tag Manager deze logica kunt toepassen in triggers of tags.

Meer informatie

Op Google.com kun je meer informatie vinden over Google Tag Manager.

Vond je deze pagina nuttig?