Google Optimize

Wat is Google Optimize?

Wil je meer resultaten halen uit je website, dan kun je je natuurlijk richten op het verhogen van het bezoekersaantal. Maar, soms kan het verbeteren van de conversieratio nog veel effectiever zijn. 

In bijvoorbeeld Google Analytics 4 kun je zien waar grote afhaakpunten zijn, maar wat je het beste kunt doen om die afhaak te verminderen dat blijft natuurlijk gissen. Vanuit Conversion Rate Optimization voer je niet 'blind' aanpassingen door in de hoop dat deze een verbetering zijn, maar test je eerst de huidige versie (baseline) met andere versies waar je verbeteringen in hebt doorgevoerd.

Een handige gratis tool om zo'n A/B test uit te voeren is Google Optimize

Hoe werkt Google Optimize?

  1. Ga naar Google.com en gebruik je Google account om in te loggen op Google Optimize.
  2. Doorloop het instellingenmenu en koppel Google Optimize aan Google Analytics.
  3. Maak je eerste experiment aan en voeg daar de varianten in toe waarvan je denkt dat ze beter zullen werken.
  4. Start het experiment en wacht tot je in de analyse een duidelijke winnaar ziet, met een lage kans op toeval.

Hoe kan ik Google Optimize slim inzetten?

  1. Je kunt Google Optimize 'client side' en 'server side' gebruiken. Voor een normale gebruiker is 'client side' veel makkelijker, omdat je dan via de Optimize extensie in de user interface aangepaste versies van je website kunt maken. 
  2. Een nadeel van de 'client side' versie, is dat de A/B test bij de gebruiker zelf in de browser wordt geladen. Als je bijvoorbeeld een A/B test wilt doen op de H1, dan kan het hierdoor zijn dat bij het openen van de pagina de bezoeker de kop ziet verspringen. Dit kun je voorkomen door de 'anti knipper code' te gebruiken, maar die blokkeer te laden van de pagina, waardoor de website trager oogt.
  3. Een A/B test is leuk, maar als een gebruiker langs een paar pagina's komt kan een wijziging op pagina 1 ook effect hebben op pagina 2. Of een wijziging in een H1 bovenaan kan effect hebben op een CTA onderaan. Hiervoor kan het interessant zijn om op meerdere pagina's of meerdere secties van een pagina een aanpassing te doen en deze via een 'multi-variatie-test' in combinatie met elkaar te testen.

Meer informatie

Op Google.com kun je meer informatie vinden over Google Optimize. 

Vond je deze pagina nuttig?